Význam vozidlové kamery

V letecké dopravě jsou již dlouho rozšířené tzv. černé skříňky, které v případě havárie poskytují data, která mohou vést k odhalení příčiny havárie. Rovněž v silniční dopravě je snaha použít nějaké záznamové zařízení, které bude “svědkem” dopravní nehody. Protože při silniční dopravní nehodě vznikají stopy na vozovce, vozidla zůstávají v konečné poloze a je dost svědeckých výpovědí, černé skříňky se nikdy nejevily jako příliš významné. V určité míře je používají zaměstnavatelé, aby měli kontrolu nad tím, jak je vozidlo užívané a jak s ním řidič zachází. Značně rozšířené jsou tachografy, které zaznamenávají provoz a rychlost a lze z nich odečíst například, zda řidič dodržuje bezpečnostní přestávky.  Tyto zařízení však nejsou pro analýzu případné nehody příliš vhodné, protože neposkytují informace o dopravním prostředí, tj. o provozu kolem vozidla. To se stává aktuální zejména v současné době, kdy mnoho vozidel je vybaveno ABS a nevznikají na vozovce viditelné stopy.

V současné době se značně rozšiřuje používání vozidlových kamer, ze kterých lze odečíst jak stav dopravního prostředí, tak i mnoho údajů o stavu vozidla.

Vozidlová kamera je nenákladné a bezúdržbové zařízení, které podává částečné informace o dopravním prostředí a o vozidle. Tyto informace mohou v případě dopravní nehody nebo jiné nepříznivé události sloužit jako svědectví o příčině vzniku a o průběhu dopravní nehody.

O tom, jak vybrat dobrou vozidlovou kameru je možno se dočíst například na stránkách http://blog.blackvue.cz/jak-spravne-vybrat-auto-kameru-do-auta/

Při výběru vozidlové kamery je vhodné přihlédnout k

  • Rozlišení záznamu. V současné době převažují kamery s rozlišením HD 720p (1280×720) nebo Full HD 1080p (1920 x 1080) při 30 snímcích za sekundu. Méně čitelný záznam při menším rozlišení není vyvážen menší cenou. Rovněž frekvence snímáni pod 30 snímků za sekundu nemusí vždy poskytovat dostatek potřebných informací.
  • Pozorovací úhel, který kamera zaznamenává. Minimální úhel záběru by neměl být menší, než 110o, vhodnější je 120 až 150o.
  • Automatický start záznamu při nastartování motoru a automatické vypnutí kamery při zastavení motoru. Tuto funkci mají téměř všechny kamery DVR. Pokud kamera tuto funkci nemá, je riziko, že řidič zapomene kameru zapnout a kamera pak již neplní spolehlivě funkci černé skříňky.
  • Kamery ukládají do paměti záznam cyklicky. Po zaplnění karty se nejstarší záznam vymaže a nahrává se nový záznam.  Při tomto nahrávání vznikne pauza. Při výběru kamery je třeba dávat přednost takové kameře, která má tuto prodlevu buď co nejmenší nebo žádnou. Kamera s prodlevou několik vteřin není příliš vhodná.
  • Displej mít kamera nemusí. Displej slouží pro nastavení kamery, což však lze udělat na počítači ještě před montáží kamery.
  • Držák kamery by měl umožňovat umístit kameru do zákrytu se zpětným zrcátkem, aby nedocházelo k omezení výhledu z vozidla. Velkou výhodou jsou držáky, které umožňují snadné sejmutí kamery. Když je nutno z držáku kameru šroubovat, je to nepohodlné a kamera je pak buď trvale namontovaná (riziko zcizení), nebo občas nenamontovaná (při spěchu).
  • G-senzor zaznamenává zrychlení. Jeho hlavním účelem je označit záznam jako nesmazatelný, nebo zapnout kameru v případě, že dojde k překročení nastaveného zrychlení. Současně lze tento údaj využít při analýze nehody. Tato funkce není u kamery nezbytná, ale pokud je jí kamera vybavena, je to značná přednost.
  • GPS modul je určen pro záznam polohy vozidla. Pro analýzu nehody je určení polohy celkem zbytečné, avšak velmi cenným údajem je zaznamenaná  rychlost vozidla.

Užíváte vozidlovou kameru?

  • Užívám, protože jsem si vědom její výhody (100%, 1 Votes)
  • Užívám, ale zatím jsem záznam nikdy nevyužil (0%, 0 Votes)
  • Neužívám, ale uvažuji o jejím pořízení (0%, 0 Votes)
  • Nepoužívám a neuvažuji o nákupu, protože je to zbytečnost (0%, 0 Votes)

Celkový počet hlasujících: 1

Nahrávání ... Nahrávání ...
Příspěvek byl publikován v rubrice Vozidlové kamery se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.